Wiosenne zabawy.

 

Temat tygodniowy „Wiosna w ogrodzie.” (11.-15.05.20 r.)

 

Kochane Kaczuszki!

 

1.Na rozgrzewkę proponujemy:

„Rób tak, jak robią zwierzątka!” – zabawa ruchowa – ćwiczenie ogólnej sprawności ruchowej, naśladowanie ruchów zwierząt, odczuwanie radości z dobrze wykonanych ćwiczeń.

Rodzic mówi, jakie ruchy ma wykonywać dziecko, jakim zwierzątkiem ma być:

- biegaj szybko jak piesek                                        - skradaj się jak lis

- krocz powoli jak żółw                                            - turlaj się jak jeż

- czołgaj się jak ślimak                                             - rób długie kroki jak żyrafa

- skacz jak żaba                                                        - wyginaj grzbiet jak kot

- kicaj jak zajączek                                                   - machaj skrzydłami jak sowa

- stąpaj jak słoń                                                        - wyciągnij ramiona jak ośmiornica

- skacz wysoko jak delfin                                         - skacz z nogi na nogę jak małpka

- wij się jak wąż                                                        - człap jak pingwin

- stój na jednej nodze jak bocian                              - galopuj jak konik

                        - i inne zwierzątka wg pomysłu dziecka i rodzica.

Dziecko naśladuje ruchy tych zwierząt.

 

2.Zachęcamy do zabawy słowno-muzycznej:

„Wiosna” – improwizacje słowno-rytmiczno-melodyczne – zachęcanie do układania tekstu (rymowanki) o tematyce wiosennej, następnie tworzenia rytmu i melodii do tego tekstu, wzbogacenie słownictwa, rozwijanie poczucia rytmu oraz twórczej inwencji słowno-muzycznej.

Dziecko układa krótki tekst (rymowankę) o tematyce wiosennej z pomocą rodzica. Przykładowe rymowanki do wykorzystania:

- Wiosna to pora piękna i radosna.

- Kwiaty wszędzie zakwitają a ptaki śpiewają.

- Słońce mocno grzeje, ciepły wietrzyk wieje.

- Drobny deszczyk pada, roślinkom bajkę opowiada.

- Wiosna nasza miła wszystko obudziła.

- Zielenią się łąki, zakwitają kwiatowe pąki.

I inne wg pomysłu dziecka lub rodzica.

Dziecko wystukuje dowolny rytm np. drewnianą łyżką mówiąc równocześnie tekst. Następnie dziecko tworzy do tego tekstu (rymowanki) dowolną melodię i próbuje zaśpiewać. Można połączyć wystukiwanie rytmu ze śpiewem.

 

3.Zachęcamy do posłuchania wiosennego wiersza:

„Wiosenne porządki” – wypowiedzi dzieci na podstawie wiersza K. Różyckiej wdrażanie do uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na jego temat, zapoznanie z wiosennymi pracami w ogrodzie oraz wymaganiami potrzebnymi roślinie do wzrostu (woda, ciepło, światło).

 

„Wiosenne porządki”  K. Różycka

W naszym ogródeczku zrobimy porządki,

wygrabimy ścieżki, przekopiemy grządki.

Potem w miękką ziemię włożymy nasionka,

będą się wygrzewać na wiosennym słonku.

Przyjdzie ciepły deszczyk i wszystko odmieni,

w naszym ogródeczku grządki zazieleni.

 

Pytania pomocnicze do wiersza:

- Gdzie zrobimy wiosenne porządki?

- Co dokładnie zrobimy w ogródku wiosną?

- Co się będzie działo z posadzonymi nasionkami?

- Co jest potrzebne, żeby w ogródeczku grządki się zazieleniły?

Jeżeli dziecko nie pamięta, czytamy wiersz kilkakrotnie.

 

Dla chętnych: nauka wiersza na pamięć.

 

4. Zachęcamy do wykonania pracy plastycznej:

„Mój ogródek” – lepienie z plasteliny (ciastoliny lub modeliny) z wykorzystaniem materiału przyrodniczego - ćwiczenie mięśni rąk poprzez ugniatanie masy oraz próby formowania zamierzonych kształtów, umiejętne łączenie plasteliny z materiałem przyrodniczym (np. trawa, liście, kwiatki, patyczki, kamyki, piasek itp.)

Stwórzcie własny wiosenny ogródek. To jaki on będzie zależy od pomysłu dzieci i rodziców. Zróbcie zdjęcia waszych ogródków! Tymi zdjęciami dzieci pochwalą się po powrocie do przedszkola.

 

5.Na zakończenie proponujemy rozwiązanie wspólnie z rodzicami kolejnej wiosennej  krzyżówki:

Rozwiązaniem tej krzyżówki będzie majowy kwiatek.

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Podlewamy nią kwiaty w domu i w ogrodzie.
  2. Przechodzimy po nim nad rzeką.
  3. Nastaje, kiedy kończy się dzień.
  4. Powiewa leciutko wiosną, dmucha mocno jesienią.
  5. Obecny wiosenny miesiąc.
  6. Kolorowe owady np. bielinek, rusałka czy paź królowej.
  7. Duży biały ptak z długim czerwonym dziobem.
  8. Jest mała, zielona i kumka.

 

Potrafisz wskazać, który kwiatek jest rozwiązaniem krzyżówki?

 

Z pomocą rodzica spróbuj nazwać pozostałe kwiaty.

 

  1                         2

 

  3                          4

         

      5                        6

 

         7 http://przyrodniczo.pl/wp-content/uploads/2018/06/zawilec_narcyzowy1-300x200.jpg                         8 http://www.sp11.olsztyn.pl/xyz45WPabc/wp-content/uploads/2018/05/10069900_dla-ciebie-basiu-bo-lubisz-bzy-z-pozdrowieniami-i-usciskami-.jpg

 

             9                            10

 

 

(1 - tulipan, 2 - szafirek, 3 - konwalia, 4 - stokrotka, 5 - krokus, 6 - mniszek lekarski, 7 - zawilec, 8 - bez lilak, 9 – hiacynt, 10 - żonkil)

 

                                                                            Pozdrawiamy – pani Marzenka i pani Asia!