Wiosenne zabawy.
Temat tygodniowy „Wiosna w ogrodzie.” (11.-15.05.20 r.)
Kochane Kaczuszki!
1.Na rozgrzewkę proponujemy:
„Rób tak, jak robią zwierzątka!” – zabawa ruchowa – ćwiczenie ogólnej sprawności ruchowej, naśladowanie ruchów zwierząt, odczuwanie radości z dobrze wykonanych ćwiczeń.
Rodzic mówi, jakie ruchy ma wykonywać dziecko, jakim zwierzątkiem ma być:
- biegaj szybko jak piesek - skradaj się jak lis
- krocz powoli jak żółw - turlaj się jak jeż
- czołgaj się jak ślimak - rób długie kroki jak żyrafa
- skacz jak żaba - wyginaj grzbiet jak kot
- kicaj jak zajączek - machaj skrzydłami jak sowa
- stąpaj jak słoń - wyciągnij ramiona jak ośmiornica
- skacz wysoko jak delfin - skacz z nogi na nogę jak małpka
- wij się jak wąż - człap jak pingwin
- stój na jednej nodze jak bocian - galopuj jak konik
- i inne zwierzątka wg pomysłu dziecka i rodzica.
Dziecko naśladuje ruchy tych zwierząt.
2.Zachęcamy do zabawy słowno-muzycznej:
„Wiosna” – improwizacje słowno-rytmiczno-melodyczne – zachęcanie do układania tekstu (rymowanki) o tematyce wiosennej, następnie tworzenia rytmu i melodii do tego tekstu, wzbogacenie słownictwa, rozwijanie poczucia rytmu oraz twórczej inwencji słowno-muzycznej.
Dziecko układa krótki tekst (rymowankę) o tematyce wiosennej z pomocą rodzica. Przykładowe rymowanki do wykorzystania:
- Wiosna to pora piękna i radosna.
- Kwiaty wszędzie zakwitają a ptaki śpiewają.
- Słońce mocno grzeje, ciepły wietrzyk wieje.
- Drobny deszczyk pada, roślinkom bajkę opowiada.
- Wiosna nasza miła wszystko obudziła.
- Zielenią się łąki, zakwitają kwiatowe pąki.
I inne wg pomysłu dziecka lub rodzica.
Dziecko wystukuje dowolny rytm np. drewnianą łyżką mówiąc równocześnie tekst. Następnie dziecko tworzy do tego tekstu (rymowanki) dowolną melodię i próbuje zaśpiewać. Można połączyć wystukiwanie rytmu ze śpiewem.
3.Zachęcamy do posłuchania wiosennego wiersza:
„Wiosenne porządki” – wypowiedzi dzieci na podstawie wiersza K. Różyckiej – wdrażanie do uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na jego temat, zapoznanie z wiosennymi pracami w ogrodzie oraz wymaganiami potrzebnymi roślinie do wzrostu (woda, ciepło, światło).
„Wiosenne porządki” K. Różycka
W naszym ogródeczku zrobimy porządki,
wygrabimy ścieżki, przekopiemy grządki.
Potem w miękką ziemię włożymy nasionka,
będą się wygrzewać na wiosennym słonku.
Przyjdzie ciepły deszczyk i wszystko odmieni,
w naszym ogródeczku grządki zazieleni.
Pytania pomocnicze do wiersza:
- Gdzie zrobimy wiosenne porządki?
- Co dokładnie zrobimy w ogródku wiosną?
- Co się będzie działo z posadzonymi nasionkami?
- Co jest potrzebne, żeby w ogródeczku grządki się zazieleniły?
Jeżeli dziecko nie pamięta, czytamy wiersz kilkakrotnie.
Dla chętnych: nauka wiersza na pamięć.
4. Zachęcamy do wykonania pracy plastycznej:
„Mój ogródek” – lepienie z plasteliny (ciastoliny lub modeliny) z wykorzystaniem materiału przyrodniczego - ćwiczenie mięśni rąk poprzez ugniatanie masy oraz próby formowania zamierzonych kształtów, umiejętne łączenie plasteliny z materiałem przyrodniczym (np. trawa, liście, kwiatki, patyczki, kamyki, piasek itp.)
Stwórzcie własny wiosenny ogródek. To jaki on będzie zależy od pomysłu dzieci i rodziców. Zróbcie zdjęcia waszych ogródków! Tymi zdjęciami dzieci pochwalą się po powrocie do przedszkola.
5.Na zakończenie proponujemy rozwiązanie wspólnie z rodzicami kolejnej wiosennej krzyżówki:
Rozwiązaniem tej krzyżówki będzie majowy kwiatek.
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
- Podlewamy nią kwiaty w domu i w ogrodzie.
- Przechodzimy po nim nad rzeką.
- Nastaje, kiedy kończy się dzień.
- Powiewa leciutko wiosną, dmucha mocno jesienią.
- Obecny wiosenny miesiąc.
- Kolorowe owady np. bielinek, rusałka czy paź królowej.
- Duży biały ptak z długim czerwonym dziobem.
- Jest mała, zielona i kumka.
Potrafisz wskazać, który kwiatek jest rozwiązaniem krzyżówki?
Z pomocą rodzica spróbuj nazwać pozostałe kwiaty.
1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
(1 - tulipan, 2 - szafirek, 3 - konwalia, 4 - stokrotka, 5 - krokus, 6 - mniszek lekarski, 7 - zawilec, 8 - bez lilak, 9 – hiacynt, 10 - żonkil)
Pozdrawiamy – pani Marzenka i pani Asia!