Wielkanoc
Witajcie Kochani po weekendzie. Mamy nadzieję, że wypoczęliście i jesteście gotowi na kolejne zabawy i propozycje przygotowane przez Wasze Panie. Ten tydzień (06.04-10.04) jest bardzo wyjątkowy, gdyż czekamy w nim na święta - tym razem są to święta Wielkanocne.
Oto nowe zabawy dla Was:
1. Przeczytajcie z Rodzicami wierszyk "Wielkanoc" D. Kossakowskiej i porozmawiajcie na temat tekstu.
Jeśli macie ochotę poćwiczyć swoje szare komórki możecie nauczyć się utworu na pamięć.
Na stole wielkanocnym jest bardzo kolorowo.
Kolorowo i smacznie i oczywiście zdrowo.
Mama upiekła mazurki, ciocia babkę zrobiła
A Hania ze swą siostrą baranka postawiła.
Baranek z cukru stoi pośród owsa młodego
Na stole się znalazło coś jeszcze bardzo pięknego.
Pisanki kolorowe zrobione przez rodzinę,
Mama, tata, babcia robili je przez godzinę.
Ala i siostra Hania też dzielnie pomagały.
Przygotowane pisanki w koszyczku układały.
Siedzi na nich kurczaczek, wygląda jak żółta kulka.
Jak promień słońca ciepłego, który się zakradł z podwórka.
Za chwilę mama przyniesie żurek z kiełbasą, sałatki,
Oraz roladę z szynki - ulubioną potrawę Beatki.
Wszyscy podzielą się święconką i złożą sobie życzenia.
Tradycja wielkanocna od wielu lat się nie zmienia.
- Jak wygląda wielkanocny stół?
- Jakie potrawy się na nim znajdują?
- Co wykonała cała rodzina włożyła do koszyczka?
- Jaka jest tradycja wielkanocna?
- Czego życzylibyście sobie i innym przy wielkanocnym stole?
Dodatkowo możecie posłuchać też piosenki ZoZi o "Znakach Wielkanocy":
https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U
W tej zabawie dzieci zapoznają się z treścią wiersza, potrawami wielkanocnymi; kształtują umiejętność wyodrębniania przedmiotów charakterystycznych dla Świąt Wielkanocnych.
2. Jeśli lubicie tańczyć to mamy dla Was propozycję- tym razem muzykę poważną: "Taniec kurcząt w skorupkach" Modesta Musorgskiego. Możecie przebrać się za kurczątko. Porozglądajcie się po domku - na pewno wymyślicie fajne przebranie. Żółty sweterek/koszulka wystarczy, żeby zamienić się w kurczątko;-)
Do dzieła: możecie machać skrzydełkami (rękami); obracać się wg własnej osi; dobierać się w pary; mówić pi,pi,pi...
https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84
Dzięki takiej zabawie dzieci poznają utwór należący do gatunku muzyki poważnej; rozwijają wyobraźnię muzyczną i wyzwalają chęć wyrażenia uczuć
i myśli za pomocą ruchu. Jeśli się przebiorą - rozwijają inwencję twórczą i fantazję (bo to taka mini zabawa w teatr).
3. Jeśli macie możliwość to przygotujcie zajączki słodziaki (to dla Was proste zadanie), które mogą być ozdobą waszego pokoju lub nawet stroika wielkanocnego. Instrukcja do wykonania krok po kroku w poniższym linku:
Potrzebne: kartka A4, nożyczki, mazaki lub kredki, ołówek
lub nieco trudniejsza praca dla ambitnych/chętnych - wykonanie przepięknego baranka z masy solnej:
https://www.facebook.com/SztukaNiepowazna/photos/a.676650395738103/2796938107042644/?type=3&theater
Potrzebne: patyczek do szaszłyków; 2 miarki soli; jedna miarka mąki; ciepła woda; ok. łyżki kleju do tapet (bez kleju też wyjdzie); sznureczek/grubsza nitka
Dzięki takiej zabawie dzieci rozwijają inwencję twórczą; utrwalają charakterystyczne cechy Świąt Wielkanocnych.
4. Zastanówcie się wspólnie, co przygotujecie pysznego na święta. Przejrzyjcie książki kucharskie lub przepisy w internecie. Poproście rodziców, aby pokazali Wam kuchenne przyrządy i urządzenia. A może uda Wam się coś pysznego wspólnie przygotować (mazurki, babki, jajeczne dania...)- to naprawdę niezła matematyka, jeśli Rodzice pozwolą Wam dodawać jakieś składniki? Czekamy na zdjęcia :)
Tu dzieci mają możliwość do czynnego uczestnictwa w przygotowaniu do świąt; mogą tworzyć własne kompozycje dekoracyjne; przeliczać.
5. Kochani, a może zapragniecie wykonać własne piękne pisanki. Koniecznie przeliczcie jajeczka, które zechcecie wykorzystać do swojego dzieła, a następnie, jak je wykonacie - posegregujcie kolorami/techniką wykonania.
Tu znajdziecie kilka fajnych pomysłów, jak można to wykonać:
Tu Krasnale zapoznają się z symboliką Świąt Wielkanocnych; z różnymi sposobami zdobienia jajek; poznają możliwość liczenia na zbiorach zastępczych.
6. Teraz kochane Krasnalki Wasza ulubiona zabawa - masażyk relaksacyjny "Sen kurki".
Poproście Rodziców lub starsze, a nawet młodsze rodzeństwo o jej wykonanie. Siądźcie jeden za drugim i do dzieła, no a później zmiana:
Stara kurka mocno śpi o jajeczkach sobie śni
Śniła jej się pisaneczka cała w kolorowych kropeczkach (uderzenia paluszkami - kropki)
Była też w paseczki (rysujemy paseczki)
I w wesołe gwiazdeczki (rysujemy gwiazdki i uśmiech)
Na jednej malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)
Na drugiej, żółciutkie kurczaczki (rysujemy kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Nagle słychać krzyk w kurniku
Kogut pieje: ku-ku-ry-ku! (obstukujemy paluszkami plecy)
Stara kurka się zbudziła
Raźno z grzędy zeskoczyła. (obie dłonie kładziemy na plecach i naprzemiennie oklepujemy).
Dzięki tej zabawie dzieci zmniejszą nadwrażliwość dotykową ciała; zredukują napięcie mięśniowe; udoskonalą zmysł dotyku i słuchu.
Zadanie specjalne dla chętnych:
7. Kolejna propozycja dla chętnych no i wytrwałych to przedświąteczny eksperyment "GUMOWE JAJKO", a na jego efekt potrzeba poczekać aż 12 h.
Do eksperymentu potrzebujemy: jajko, ocet, szklanka/słoiczek, talerzyk do przykrycia. A poniżej filmik, jak to powinno wyglądać:
https://www.youtube.com/watch?v=8ywdW2eRyTE
Zapraszamy Was do dokumentowania (zdjęcia, teczki z pracami) Waszych poczynań z tych zabaw i wcześniejszych. Jeśli macie zdjęcia to prosimy, abyście przesłali je na przedszkolnego e-maila. Dziękujemy :)
Pozdrawiamy serdecznie: Pani Anetka i Pani Agnieszka
P.S. Kochani nie zapomnijcie każdego dnia o czytaniu wierszy, bajek, baśni...:)
Propozycje zebrane na podstawie podręcznika "Pięciolatek. Razem w przedszkolu" A. Zabielska oraz planu miesięcznego autorstwa: Aneta Grądzka -Rudziak, Agnieszka Pyszko-Borkowska i udostępnionych stron internetowych..