Publikacje nauczycieli

 

O czym rodzice powinni pamiętać?!

CZYM DZIECKO ŻYJE, TEGO SIĘ NAUCZY

 zebrała: mgr M. Kozłowska

 

Drodzy Rodzice:
Wychowanie dziecka i przygotowanie go do samodzielnego życia należą do najtrudniejszych zadań, z jakimi człowiek musi się zmierzyć. Najczęściej w ogóle nie jesteśmy do nich przygotowani. Potwierdza to powiedzenie, że rodzicami łatwo się zostaje, ale trudno nimi być.
Jak więc postępować  i jakimi zasadami się kierować w wychowaniu dziecka?
Najistotniejszą sprawą w wychowaniu dziecka jest uznanie i akceptowanie przez rodziców najważniejszych kwestii:

  1. Opieka nad dzieckiem to ogromny obowiązek, pełen wyrzeczeń i poświęceń, który na zawsze zmienia nasze życie - świat wywraca się do góry nogami, wszystko jest inne niż zwykle i nie ma odwrotu.
  2. Dziecko ma swoje prawa. Zadaniem rodziców jest troska i czuwanie nad tym, aby te prawa były przestrzegane.
  3. Zachowanie dziecka jest bardzo silnie związane z kolejnymi fazami jego rozwoju. Rodzice muszą je rozumieć i akceptować - nie gniewać się na dziecko, gdy na pewnym etapie swojego życia buntuje się i mówi nie, lecz raczej niepokoić się gdy bywa grzeczne.
  4. Każde dziecko jest inne, niepowtarzalne, inne od wszystkich. Rodzice powinni nauczyć się widzieć i zaspokajać jego potrzeby. Muszą pamiętać także i o tym, że w jednej rodzinie nie ma dwóch takich samych dzieci.
  5. Mózg dziecka jest jak twardy dysk komputera z ogromną wolną pamięcią - zapisuje się w nim wszystko, co zdoła do niego dotrzeć.  To od nas zależy, jakiego człowieka stworzymy.
  6. Prostym, dostępnym dla każdego, lecz wciąż niedocenianym sposobem rozwijania dziecięcej wyobraźni, zainteresowań jest wspólne czytanie. Czynność ta kształtuje w dziecku poczucie własnej wartości, uczy pozytywnego myślenia, moralnych i nie agresywnych zachowań oraz odróżniania dobra od zła a także buduje zdrową więź emocjonalną.

Do ważnych zasad zalicza się również otaczanie dziecka bezinteresowną miłością, okazywanie szacunku dla jego prywatności oraz tworzenie przyjaznego klimatu dla wyrażania i akceptowania własnych uczuć. Dziecko zawsze powinno być kochane, nawet wtedy, gdy jego zachowanie jest naganne. 

A jakie błędy popełniają najczęściej rodzice? :

  • Pośpiech - zbyt często mówicie dziecku: teraz nie mam czasu;
  • Odrzucenie - krytykujecie dziecko, a nie jego zachowanie;
  • Ignorowanie - nie poświęcacie dziecku uwagi;
  • Niekonsekwencja - nie dotrzymujecie obietnic i ustalonych zasad;
  • Wyręczanie - robicie wszystko za dziecko;
  • Impulsywność - pod wpływem emocji podejmujecie decyzje dotyczące dziecka;
  • Przymus: zmuszacie dziecko do robienia czegoś, co je nie interesuje

opracowała mgr M. Kozłowska

 

Mamo, Tato poczytaj mi książeczkę!

"Naród, który mało czyta, mało wie.
Naród, który mało wie -
podejmuje złe decyzje."
Jim Trelease

Jeśli chcemy żyć w kraju mądrych, uczciwych i kulturalnych ludzi, zadbajmy o to, by codzienne, głośne czytanie stało się priorytetem w Waszym domu.
Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest najskuteczniejszą metodą wychowania. Dziecko będzie potrafiło samodzielnie myśleć, posiądzie wiedzę i umiejętność jej poszerzania, będzie kulturalne, etyczne, z wyobraźnią, które umie sobie radzić w życiu przy pomocy rozumu a nie pięści.
Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:

    • buduje mocną więź między dorosłym a dzieckiem;
    • zapewnia emocjonalny rozwój dziecka;
    • rozwija język, pamięć i wyobraźnię;
    • uczy myślenia, poprawia koncentrację;
    • wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka;
    • poszerza wiedzę ogólną;
    • ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole;
    • uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu;
    • zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów;
    • chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury;
    • kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

Współczesne dzieci dorastają w ubogim językowo środowisku. Rodzice coraz mniej z nimi rozmawiają i mało im czytają. Kontakt z żywym słowem wyparła telewizja, której narzędziem nie jest język lecz obraz. W efekcie dzieci coraz gorzej znają język, tymczasem język jest narzędziem myślenia.
Dzieci słabo wyćwiczone w używaniu języka i w myśleniu, pozbawione wyobraźni, którą wypiera telewizja, będą miały trudności od pierwszych dni w szkole i w późniejszym życiu.
NIE ZMARNUJ SZANSY SWOJEGO DZIECKA, bowiem kluczem do sukcesu jest wiedza, a kluczem do wiedzy i sprawności umysłu jest czytanie. Nawyk czytania i zapał do książek trzeba kształtować w dzieciństwie, czytając dziecku na głos.
Nikt nie rodzi się czytelnikiem. Czytelnika trzeba wychować, codziennie czytając dziecku dla przyjemności.

Bez względu na to ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości własnego dziecko, oprócz okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne, głośne czytanie oraz radykalne ograniczenie telewizji.

Jim Trelease 
na podstawie materiałów
Fundacji ABC XXI w.
mgr M. Kozłowska

Wesołe rymowanki o naszym przedszkolu

Nasze przedszkole to wielka rodzina .
Kuchnia najwcześniej pracę zaczyna.
Smażą gotują przepyszne dania,
potem serwują obiady, śniadania.
Chętnie zjadają je przedszkolaki,
bo to jadłospis nie byle jaki.

 

Pani intendentka produkty wydaje,
co trzeba waży, co trzeba kraje.
Zamawia towary by zawsze starczało,
bez niej przedszkole źle by się miało.

 

Pani księgowa liczy wypłaty
i odpisuje pożyczki, raty.
Chciałaby większe naliczyć pensje,
lecz budżet skromny, nie da się więcej.

Pani dyrektor w swym gabinecie,
serfuje z rana po Internecie.
Czyta e-maile, otwiera pocztę
potem przy kawie chwilę odpocznie.
Z uśmiechem wszystkich wita od rana,
przez przedszkolaków bardzo kochana.
Obchodzi sale, wszędzie zagląda
i gospodarskim okiem spogląda.
Wszystkich uważnie też wysłuchuje,
dobrze placówka jej funkcjonuje.

 

Panie pomoce śniadanie podały,
kubki, talerze już pozmywały.
Służą pomocą kiedy w łazience,
trzeba pokazać jak umyć ręce.
Każdy "maluszek" patrzy uważnie,
aby z łazienki nie zrobić łaźni.
Kiedy w "starszakach" jest wycinanie,
przeróżnych farbek też używanie,
to panie woźne stają na straży -
aby się przykry wypadek nie zdarzył.

 

Nauczycielki zajęcia prowadzą,
przy nich się dzieci wszystkie gromadzą.
Poznają tańce, piosenki, wierszyki,
wkładają stroje do gimnastyki.
Idą za panią w marszu, po kole
skaczą, biegają, aż drży przedszkole.